Fri frakt över 625kr
Webbfrågor telefon: 0122-10120e-post: order@ifpartner.se
Visa priser:

KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos Industri & Filter Partner i Sverige AB (org.nr 556946-5627), hädanefter kallat “Antram”, ”oss” eller ”vi”, på Antrams webbplatser, via fax, telefon eller via beställningsformuläret i katalog (gemensamt kallade ”Webbplatsen”).

Leveranstider

Antram lagerhåller de flesta av de produkter som visas på webbplatsen. Varor som finns i lager levereras normalt inom 3-8 arbetsdagar. Vid snabbfrakt prioriteras ordern och levereras normalt vardagen efter.  Om leveranstiden skulle avvika från detta, meddelar Antram dig som kund detta, förutsatt att du har angivit en korrekt e- postadress eller telefonnummer. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad.

Fri frakt på alla order över 500kr exkl moms.

Fraktkostnad med DHL är 100kr exkl moms.

Minsta ordersumma 200kr 

Du kan självklart hämta din försändelse i butiken helt kostnadsfritt.

Priser

Priser som anges på Webbplatsen anges exkl. moms eller inkl. moms beroende på vad användaren av handelssystemet har gjort för val vid varukorgen på Webbplatsen. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna i ”kassan” innan köp där både moms och eventuell fraktkostnad visas.

Beställning

Hos Antram kan du beställa produkterna via Webbplatsen, order@ifpartner.se eller via Ordermottagning på 0122-101 20. Vi säljer även våra produkter direkt över disk i vår butik på Skäggebyvägen 24 i Finspång. Vissa produkter har ett minsta beställningsantal.

Betalning

På Webbplatsen kan du välja mellan flera olika betalningsmetoder. Välj den metod och det leveranssätt som passar dig bäst när du kommer till kassan, innan du bekräftar köpet. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.

Betalningsalternativ Privatpersoner

För att underlätta för dig som kund godkänner du i förväg de olika betalningsalternativ som Klarna kan erbjuda dig. De betalningsalternativ som kan erbjudas dig varierar från handlare till handlare och är även beroende av den kreditprövning som Klarna genomför av dig som kund. De normalt sett tillgängliga betalningsmetoderna är fakturabetalning, kontokredit (delbetalning) samt kort- eller bankbetalning. Genom att godkänna villkoren för Checkout godkänner du även att du kan komma att träffa ett avtal med Klarna på nedanstående villkor för att genomföra ett köp genom Checkout. Det kostar inget att använda Checkout men eventuella skatter eller avgifter kan tillkomma beroende av det betalsätt du väljer. Se närmare de enskilda villkoren för fullständig information om:

Fakturabetalning,

Delbetalning,

Kreditkort

Swish

Direkt betalning

Vid upphämtning i butik kan betalning ske med betal-/kreditkort.

Betalningsalternativ Företag

Antram företagsfaktura för avtalskunder och köp över 50 000kr:

Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk kan efter godkänd kreditkontroll handla mot 30 dagars faktura. Kreditkontrollen görs manuellt hos UC av oss efter lagd order i webbutiken. Företag kan även betala med betal-/kreditkort. Efter överenskommelse med kundtjänst kan även förskottsbetalning godtas vid upphämtning i butik.

Klarna för företag:

Faktura upp till 50 000kr

Kortbetalning

Direktbetalning

Shipment to foreign countries

We do ship to other countries than Sweden. European companies with a valid VAT-number don’t have to pay the Swedish VAT. Please send us your request to order@ifpartner.se and we will reply as quickly as possible. We will without exceptions require prepayment or credit card payment when shipping to other countries than Sweden. Note that shipping cost will be added to your ordersum when shipping outside Sweden, even if the ordersum exceeds the “free shipping” level.

Frakt

Antram använder i huvudsak DHL som speditör för att hantera gods och försändelser. För order över 500 kr exkl. moms betalar Antram alltid frakten inom Sverige, oavsett antal kolli och kollistorlek. Fraktavgift om 100kr exkl. moms. tillfaller kunden vid order under 500 kr exkl. moms.

Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika varor förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Transportskada

Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommer bort när varor levereras till dig. Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig anmäla detta till DHL direkt vid leverans samt till vår Kundtjänst 0122-10120. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse kan Antram ej ta ansvar för.

Outlösta paket

För paket som inte löses ut eller tas emot av DHL inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för vår fraktavgift, DHL´s returfrakt till Antram samt en administrationsavgift på 200 kr. Detta gäller även om Antram har skickat produkten till kunden “fraktfritt”.

Ångerrätt

Produkter under 100kr inkl. moms och eventuella utförsäljningar av produkter (märkta ”Utförsäljning”) omfattas inte av ångerrätten på Antram.se. Du godkänner detta när du väljer att handla på Antram.se.

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du, eller någon tredje part å dina vägnar, tar emot varan. Om du har beställt flera varor eller en vara som består av flera delar börjar ångerfristen löpa den dag då du, eller en tredje part å dina vägnar, tar emot den sista varan respektive den sista delen av den beställda varan.

Om du vill utöva ångerrätten ska du meddela oss detta inom ångerfristen. Du kan utöva din ångerrätt genom att lämna eller skicka oss ett klart och tydligt meddelande om att du ångrar ditt köp (till exempel ett brev avsänt per post, e-post eller genom att ringa oss). Skicka gärna meddelandet till vår kundtjänst på order@ifpartner.se. Våra fullständiga kontaktuppgifter hittar du lite längre ner. Det ska tydligt framgå vem som är avsändare och att det gäller ångerrätt. Konsumentverket har tagit fram ett standardformulär som du kan använda om du önskar utöva din ångerrätt. Du hittar formuläret på www.konsumentverket.se. Observera att om du väljer att använda det formulär konsumentverket tagit fram för att utöva din ångerrätt, ska detta skickas till oss och inte till Konsumentverket.

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar oss ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Om du ångrar ditt köp och utnyttjar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, exklusive leveranskostnader som du som kund får bära själv. Vi kommer att göra en återbetalning, (eller, om betalning ännu inte har gjorts för de aktuella varorna, se till att fakturan krediteras omgående), snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om att du ångrat köpet under förutsättning att vi har fått tillbaka varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Du ska skicka varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan.

Du är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Garantier

Antram ansvarar enligt garantin för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti, men även längre garantitider kan gälla vissa produkter. Information om garantitiden anges vid respektive produkt. Om ingen information om garantitid anges så gäller 1 år. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då rätt att i första hand kräva att varan repareras, men även utbyte kan komma att ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas inte av garantin:

  • en olyckshändelse efter det att du har fått varan
  • vanvård
  • onormal användning
  • att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar

Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på 0122-10120, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Antram betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 0122-10120 och begär en förbetald returfraktsedel.

Reklamation vid konsumentköp

När du handlar som privatperson gäller alltid konsumentköplagen, som ger dig 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation som sker senare än 6 månader efter avlämnandet är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Om du däremot reklamerar ett fel i din vara inom de första 6 månaderna från varans avlämnande ska felet anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller om detta inte är oförenligt med varans eller felets art. Var uppmärksam på att du, för att inte förlora din reklamationsrätt, måste reklamera din vara till oss inom skälig tid från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Mer om konsumentköplagen kan du läsa på www.konsumentverket.se.

Om du önskar reklamera din vara kan du vända dig till Kundtjänst på 0122-10120 för att reklamera så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Antram betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 0122-10120 och begär en förskottsbetald returfraktsedel. Vi gör en bedömning av reklamationen när varan kommit oss tillhanda.

Om du är missnöjd med din vara, eller vår hantering av din reklamation kan du alltid kontakta oss per telefon, post eller e-post. Våra kontaktuppgifter finns du i det följande.

Reklamation vid företagsköp

När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas köplagen. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.

Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på 0122-10120, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Antram betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 0122-10120 och begär en förskottsbetald returfraktsedel. Vi gör en bedömning av reklamationen när varan kommit oss tillhanda.

Vid utebliven betalning

Om en faktura inte betalas i tid så skickar vi ut en påminnelse till beställarens e-mailadress. Påminnelseavgift 50 kronor samt dröjsmålsränta på 12 % tillkommer från förfallodagen. Om du är näringsidkare har vi istället för en påminnelseavgift, rätt att ta ut en förseningsersättning av dig enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. Vi har även av dig som näringsidkare rätt att ta ut en påminnelseavgift om 50 kronor samt övriga avgifter enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. förutsatt att våra kostnader för vidtagna åtgärder i anledning av din förfallna skuld överstiger förseningsersättningen. Om inte betalning har inkommit inom 7-dagar efter det att vi skickade ut påminnelsen kommer ärendet att skickas vidare till Kredit Inkasso. Alla varor förblir Antrams egendom tills full betalning erlagts och Antram förbehåller sig således rätten att, i enlighet med tillämplig lag, häva köpet och återta varan i händelse av utebliven betalning.

Kontaktuppgifter

Om du har frågor gällande ångerrätt, reklamationer, garantier samt köp och beställning ber vi er kontakta Kundtjänst på 0122-10120 eller maila oss på order@ifpartner.se. Frågor som skickas in via e-post besvaras senast nästföljande vardag. Det går också bra att vända dig till oss per post till:

Industri & Filterpartner i Sverige AB

Skäggebyvägen 24

612 44 Finspång

Kundtjänst: 0122-10120

Org.nr: 556946-5627 VAT: SE556946562701

Personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till Antram hanteras i enlighet med GDPR för information om behandling av personuppgifter.

Tvist
Om du är missnöjd rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår Kundtjänst per post eller telefon.

Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Om du är konsument har du även rätt att få tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Relevant nämnd för alternativ tvistelösning är:

Allmänna reklamationsnämnden

Box 174, 101 23 Stockholm

www.arn.se

EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Force Majeure

Om du är en företagskund gäller att butiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, terror, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Om du är konsument gäller vad som stadgas i konsumentköplagen avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.

Övrigt

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, felaktigt publicerade priser, specifikationer och tekniska data. Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta Kundtjänst.

Tidigare versioner av dessa villkor arkiveras inte av oss. Vi rekommenderar därför att du själv skriver ut och arkiverar äldre versioner av villkoren.

Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.

Gå upp
<